Als je net een biologische banaan hebt gekocht, mag je daarna van jezelf met de auto naar je werk. Na een milieuvriendelijke actie gunnen we onszelf weer het gemak van minder milieubewust
gedrag. Dat blijkt uit promotie-onderzoek van communicatiewetenschapper Marijn Meijers. Ze zegt indat duurzaamheid niet echt van de grond komt in de persoonlijke levenssfeer, maar dat iedereen het wel belangrijk vindt. 'Dat komt omdat het in grote lijnen duurder is, minder comfortabel en het meer moeite kost. Ook zijn de effecten van milieuvriendelijk gedrag vaak pas waarneembaar op de lange termijn en weet je pas zeker dat het helpt als grote groepen mensen het doen'. Het is een bekend
effect uit de sociale psychologie: eerder moreel gedrag kan een rechtvaardiging vormen voor minder moreel gedrag. Meijers legt uit: 'Mensen die op Obama stemden bleken zich daarna racistischer op te stellen - ze hadden tenslotte al voor een gekleurde president gekozen'. Iets soortgelijks kwam ook uit haar eigen onderzoek naar voren. Ze vroeg mensen aan een goed doel te doneren en daarna te kiezen voor duurzame of niet-duurzame kleding. De mensen die doneerden, kozen daarna vaker voor de niet-duurzame kleding. Per saldo zet het dus allemaal weinig zoden aan de dijk.