Critici hebben een verschrikkelijke hekel aan hem, lezers zijn dol op hem en uitgevers zouden graag willen weten hoe hij het flikt: Dan Brown, schrijver van de Da Vinci Code en van The Lost Symbol dat volgende maand verschijnt.
Zes jaar na zijn megaseller komt het nieuwe boek op de markt, in een eerste druk van 6,5 miljoen exemplaren, hoogste aantal waartoe uitgeverij Random House ooit besloot.
Als deze nieuwe roman is verschenen, kunnen de critici weer naar voren komen en hun beulswerk verrichten. En het boek tot de grond toe afbreken. Door uit te leggen dat die Brown geen talent heeft. En geen smaak. En dat het een waardeloze plotschrijver is die van literatuur geen kaas heeft gegeten.
Op datzelfde moment ligt The Lost Symbol natuurlijk op pallets in de boekhandel en zullen per winkel honderden mensen naar de nieuwe titel grijpen. En het boek ademloos lezen.
Wat is de sleutel tot het succes van de Brown-boeken? Dat heeft alles met puzzelen te maken; het zijn als het ware interactieve boeken waar de lezer zelf een speurneus krijgt opgezet en 'meedoet' aan de oplossing van de raadselen die Brown zijn hoofdpersoon voorzet.
Voor de details, ga naar de link.
Bron(nen): The Times