Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) schrijft dat de toegevoegde waarde van de Nederlandse horecabedrijven in 2022 voor het eerst hoger uitgekomen is. Dit lijkt bijzonder goed nieuws, omdat de horecabedrijven hiermee een lange, donkere periode hebben overwonnen. Tegelijkertijd zijn er veel bedrijven failliet gegaan en zijn er nog veel te veel horecabedrijven die geen enkele buffer hebben en niet weten of zij de volgende maand gaan redden.
Daarom wordt er gesproken over het verhogen van de prijzen, maar erg makkelijk gaat dat niet worden.
Waarom moeten de prijzen in de horeca omhoog?
Iedere consument heeft gemerkt dat de prijzen in de horeca de afgelopen tijd al flink gestegen zijn. De horecabedrijven hadden geen keuze, want letterlijk alles is duurder geworden. Niet alleen de energieprijzen stegen, ook de loonkosten liepen op, net als de kosten voor de inkoop van ingrediënten, apparaat en machines, ondanks dat groothandels zoals Horecagemak constant proberen de prijzen zo laag mogelijk te houden.
De prijsstijgingen zijn echter niet genoeg geweest om de marges weer gezond te krijgen. Sterker nog, de marges staan nog steeds onder druk, zeker omdat vestigingskosten, contracten en gebruiksovereenkomsten ook duurder geworden zijn.
Het belang van een gezonde marge
Elk bedrijf heeft een gezonde marge nodig om aan het einde van het jaar groene cijfers te laten zien. In de horeca is dat lastiger dan in andere sectoren, omdat de bron van inkomsten niet stabiel is (een restaurant heeft niet gegarandeerd 150 gasten op een dag immers). Die marge is echter wel nodig om te investeren in een nieuwe horeca rijstkoker wanneer het huidige model stukgegaan is, nieuwe ingrediënten te kopen om maaltijden te bereiden en de afwasser te betalen. Bekijk de prijs van een gemiddelde kunststof stoel voor de horeca en je ziet direct waarom de marge omhoog moet.
De vraag is echter of de consument hierin meegaat. Is de gemiddelde gast bereid om nog eens 10% of meer te betalen voor het hapje en drankje? Daarvoor is meer bewustwording nodig en daarmee is dit het moment waarop media en Koninklijke Horeca Nederland een taak op zich kunnen nemen om de Nederlandse horecabedrijven het steuntje in de rug te geven dat zij verdienen.