Formule 1 is altijd een business waar veel op het spel staat geweest, maar de afgelopen jaren is de grid opnieuw vormgegeven door een toestroom van wedmerken. Een van de belangrijkste partnerschappen die is ontstaan, is de sponsoring van Sauber door Stake.com, dat nu officieel het Stake F1 Team heet. Nu online gokbedrijven, die bijvoorbeeld weddenschappen en poker aanbieden, in Formule 1 een prominentere rol spelen, luidt deze verschuiving een nieuw tijdperk in het financiële ecosysteem van de sport in. Maar wat betekent dit voor de teams, de fans en de toekomst van F1-sponsorovereenkomsten?
Nadat Stake.com in 2023 als co-titelsponsor had gediend, nam het Sauber-titelsponsorschap over voor de seizoenen 2024 en 2025, wat een van de meest ambitieuze partnerschappen in de moderne F1 markeert. Deze stap kwam na het vertrek van Alfa Romeo, wat de deur opende voor Stake om een recordbrekende deal te sluiten, waarvan geruchten gingen dat deze ongeveer 100 miljoen euro waard was. Opvallend is dat dit de eerste keer is dat een online gokbedrijf optreedt als hoofdsponsor van een Formule 1-team. Dit is een duidelijk teken dat de motorsport de digitale gokindustrie omarmt als nooit tevoren.
Formule 1 is geëvolueerd van traditionele automotive en tech sponsors naar een sport die zwaar wordt gesteund door gokbedrijven. Maar waarom zijn deze industrieën zo geïnteresseerd in F1?
Als een gokbedrijf een F1-team sponsort, kunnen ze hier op meerdere manieren inspelen waardoor hun spelers en fans meer plezier beleven:
Eigenlijk is het heel logisch dat online casino’s de Formule 1 sponsoren, net als dat ze doen met andere sporten. Uiteindelijk komt dit de racesport waarschijnlijk alleen maar ten goede, bijvoorbeeld doordat het prijzengeld voor Formule 1 teams komt te stijgen. Ook zorgt het voor meer ogen op de Formule 1, onder meer van de gokkers die op de uitkomst van een race hebben gewed.