Hoe is het mogelijk dat de stikstofregels voor Schiphol werden versoepeld en de luchthaven daardoor zo eenvoudig een natuurvergunning kon krijgen? Demissionair minister van Natuur en Stikstof Christianne van der Wal moest hier in de Tweede Kamer verantwoording over afleggen.
Er geldt in ons land al jarenlang een vergunningenstop voor activiteiten die zorgen voor extra stikstofuitstoot binnen 25 kilometer van natuurgebieden. “En dan krijgt de allergrootste uitstoter van stikstof, Schiphol, wel een vergunning. Dit is niet uit te leggen”, zegt NSC-Kamerlid Rosanne Hertzberger.
Van der Wal begint over het recht van bedrijven om stikstofruimte aan elkaar over te dragen, waarna het hun eigen verantwoordelijkheid is om te controleren op mogelijke natuurschade. “Maar volgens rechterlijke uitspraken mag dit niet als er een nabijgelegen natuurgebied is waar te veel stikstof neerkomt”, aldus Hertzberger. De NSC vraagt zich af waarom Van der Wal dit toestaat. “Het is volstrekt onduidelijk waarop zij haar argumenten heeft gebaseerd.”
Hertzberger noemt het stikstofbeleid 'zeer technocratisch en complex', waarbij veel onrecht verborgen blijft. “Regels lijken erop gericht om de luchtvaart door te laten gaan, terwijl kleine boeren en vissers geen vergunning krijgen.”
“Stikstof die boven de negenhonderd meter wordt uitgestoten of buiten 25 kilometer neervalt, telt niet mee voor de vergunning. Hierdoor hebben de grootste uitstoters het makkelijker, terwijl de kleinste uitstoters problemen hebben. Dit is de wereld op zijn kop”, aldus het NSC-Kamerlid.
Ze pleit voor duidelijke, eerlijke regels voor iedereen. Het huidige beleid leidt tot rechtsongelijkheid en onzekerheid bij ondernemers, boeren en vissers, zegt Hertzberger. “Simpelere regels zouden helpen. We noemen alles stikstof, terwijl het bijvoorbeeld ook om mest en luchtvervuiling gaat.”