Wat staat er deze kerst op het menu? Weinig vlees en alcohol

Samenleving
maandag, 19 november 2018 om 12:21
welingelichtekringen header 1
Was kerstmis van oudsher altijd een feest waarbij de drank rijkelijk vloeide en een grote kalkoen het midden van de tafel sierde, die tijd lijkt voorbij. Albert Heijn vroeg experts naar de kersttrends voor 2018 en concludeert dat we massaal voor vegetarisch en alcoholvrij gaan. Het zal je niet zijn ontgaan dat bij AH het rek met vleesvervangers steeds groter wordt. De Nederlander gaat misschien niet volledig vega, maar er wordt wel flink geminderd met vlees. Dat zien we ook terug met kerst. Vorig jaar al was 25 procent van de mensen van plan een vega-gerecht te serveren. Dat aantal groeit alleen maar. Daarom gaan groenten een prominentere rol spelen bij het kerstdiner, aldus de grootgrutter. Uren kokkerellen, dagen van tevoren het menu maken, niet elke Nederlander heeft er zin in. Het aantal feestelijke gemaksproducten groeit dan ook explosief meldt Albert Heijn. De trend van dit jaar zijn verspakketten, waar alles in zit wat je nodig hebt plus het recept. "De achterliggende trend is dat mensen gemak zoeken zonder in te willen leveren op de kwaliteit en smaak van eten," zegt foodtrendwatcher Marjan Ippel van trendbureau Talkin’ Food. Hoewel AH zelf rept van een opmars van de alcoholvrije kerst, geheel passend bij de gezondheidstrend van de laatste jaren, denken sommige experts daar anders over. "Wat ik zie gebeuren deze kerst, is dat mensen misschien beginnen met een cocktail (zonder of met weinig alcohol, red.), maar daarna toch overstappen op de alcoholische dranken. Nee, de wijn staat gewoon op tafel’’, zegt Ippel. De Arabische keuken is al een tijdje populair. Dat zullen we ook terugzien bij het kerstdiner. Ippel: "Dat heeft ook met inclusiviteit te maken, hét woord van 2018. Op deze manier probeert Albert Heijn verschillende culturen bij de feestdagen te betrekken.’’ Bij de social mediageneratie moet eten niet alleen lekker smaken, maar het liefst ook een beetje 'Instagrammable' zijn. Om een gerecht echt op te laten vallen, wordt veel kleur gebruikt. "Het visuele wordt steeds belangrijker. Er wordt ook steeds meer gedaan met groenten, die ook weer zorgen voor meer kleur’’, zegt Ippel. Kerst is bij uitstek het feest van familie en vrienden. Het zijn geen dagen om alleen te zijn. Toch zijn er steeds meer singles die kerstmis niet in gezelschap doorbrengen. Daar speelt AH handig op in met recepten en verpakkingen voor alleenstaanden. "Mensen die gescheiden of bewust single zijn. Dat is een steeds breder wordende groep. Die zijn zeker niet zielig en gaan zelf gewoon lekker koken’’, zegt Ippel.
Bron(nen): AD