Buienalarm wil gesprek met advertentiediensten over gebruik data

Samenleving
door anp
woensdag, 15 januari 2025 om 10:34
anp150125138 1

HOUTEN (ANP) - De makers van de dienst Buienalarm willen binnenkort praten met techbedrijven als Google. Die zorgen dat er advertenties in apps en op websites worden geplaatst en gebruiken daarvoor onder meer locatiegegevens van gebruikers. Volgens een onderzoeksproject van internationale media, waaronder BNR in Nederland, bieden schimmige handelaren zulke gegevens online te koop aan, zonder dat gebruikers daarvan weten.

Bestuursvoorzitter René Westening van Infoplaza, het bedrijf achter Buienalarm, noemt de praktijken "zeer onwenselijk". Buienalarm gebruikt de gps-gegevens van gebruikers om ze te waarschuwen voor naderende buien. "We hebben de locatie-informatie nodig om te weten of je in Leeuwarden of Den Haag bent, om een bericht te sturen dat het over 5 minuten gaat regenen", zegt Westening. Volgens hem is de locatie van een gebruiker ongeveer tot op een kilometer nauwkeurig te zien. "Maar als je de informatie stapelt en koppelt aan andere gegevens, kun je best op zoek gaan naar het individu."

Westening wil ook contact leggen met andere appbedrijven, om te kijken of ze samen kunnen optrekken. "We zijn elkaars concurrent, maar we hebben elkaar ook nodig. Het is duidelijk dat dit niet kan. Hoe gaan we dit met elkaar dichtlopen?"