Met 150 banen op haar CV en een eigen huis en auto is
Barbie niet per se een slecht rolmodel voor jonge meisjes. Maar haar onrealistisch dunne
lichaam maken haar misschien wél een slecht voorbeeld, zoals al decennialang door Barbie-tegenstanders wordt gezegd. Kunstenaar en onderzoeker Nickolay Lamm brengt daarom graag door middel van de Lammily-pop op de markt, met gemiddelde maten en casual kleding, als alternatief voor de oorspronkelijke Barbie-pop. "Zo'n pop is er nog niet." Mattel, de producent van Barbie, reageert: "Barbie's lichaam was nooit als realistisch bedoeld. De pop moest makkelijk aan- en uit te kleden zijn." Haar maten zouden het spelen volgens Mattel bovendien vergemakkelijken. De Lammily heeft in tegenstelling tot Barbie beweegbare gewrichten zodat ze in haar korte broek en gympen meteen in actie kan komen, in plaats van zich uit te dossen als prinsesje. Lamm wil met zijn pop vooral de ouders aan het denken zetten. "De boodschap over je lichaamsbeeld is vooral gericht op ouders van dochters. Veel jonge meisjes zijn daar helemaal niet mee bezig, die willen gewoon een pop die leuk is om mee te spelen." Mattel blijft het lichaam van Barbie verdedigen. Met hun sociaalmediacampagne #unpologetic (zonder schaamte) onderstrepen ze de 'authenticiteit van meisjes en vrouwen'.