De 15 dodelijkste vliegrampen ooit

Samenleving
woensdag, 30 april 2025 om 6:05
1920x1080a 1
Vliegrampen zijn zeldzaam, maar als ze gebeuren, kunnen de gevolgen enorm zijn. Hieronder vind je een overzicht van de 15 dodelijkste vliegrampen wereldwijd, gebaseerd op het aantal slachtoffers. Deze rampen hebben niet alleen geleid tot duizenden doden, maar ook tot grote veranderingen in de luchtvaartveiligheid.
De top 15 op een rij
  • 11 september 2001, New York (Verenigde Staten): Bij de aanslagen op het World Trade Center kwamen bijna 3.000 mensen om het leven. Twee gekaapte vliegtuigen botsten op de torens. Dit is de dodelijkste gebeurtenis met vliegtuigen ooit.
  • 27 maart 1977, Tenerife (Spanje): Twee Boeing 747’s, één van KLM en één van Pan Am, botsen op de startbaan. 583 mensen komen om het leven. Dit is de grootste ramp met één crashlocatie.
  • 12 augustus 1985, Japan (Japan Airlines-vlucht 123): Een Boeing 747 crasht in de bergen bij Gunma. 520 doden, slechts vier overlevenden.
  • 12 november 1996, India (Charkhi Dadri): In de lucht botsen een Saudia Boeing 747 en een Kazachstan Airlines Iljoesjin Il-76. 349 mensen komen om.
  • 3 maart 1974, Frankrijk (Turkish Airlines-vlucht 981): Een DC-10 stort neer bij Parijs. 346 mensen overlijden.
  • 19 augustus 1980, Saoedi-Arabië (Saudi-vlucht 163): Na een brand aan boord sterven 301 mensen bij Riyad.
  • 17 juli 2014, Oekraïne (Malaysia Airlines-vlucht 17): Een Boeing 777 wordt neergeschoten boven Oost-Oekraïne. 298 doden, waaronder veel Nederlanders.
  • 3 juli 1988, Iran (Iran Air-vlucht 655): Een Airbus A300 wordt per ongeluk neergeschoten door een Amerikaans marineschip. 290 mensen komen om.
  • 25 mei 1979, Verenigde Staten (American Airlines-vlucht 191): Een DC-10 stort neer vlak na het opstijgen bij Chicago. 273 doden.
  • 1 september 1983, Sachalin (Korean Air-vlucht 007): Een Boeing 747 wordt neergeschoten door een Sovjet-straaljager. 269 slachtoffers.
  • 12 november 2001, New York (American Airlines-vlucht 587): Kort na het opstijgen stort een Airbus A300 neer in een woonwijk. 265 doden.
  • 26 april 1994, Japan (China Airlines-vlucht 140): Een Airbus A300 crasht bij de landing in Nagoya. 264 doden.
  • 11 juli 1991, Saoedi-Arabië (Nigeria Airways-vlucht 2120): Door brand in het landingsgestel stort een DC-8 neer. 261 doden.
  • 28 november 1979, Antarctica (Air New Zealand-vlucht 901): Een sightseeing-vlucht vliegt tegen Mount Erebus. 257 doden.
  • 11 april 2018, Algerije (Iljoesjin Il-76 van de Algerijnse luchtmacht): Een militair toestel stort neer bij Boufarik. 257 doden.
shutterstock 200004872
Wat valt op aan deze rampen?
  • De meeste dodelijke rampen vonden plaats in de jaren ’70 en ’80, een periode waarin de luchtvaart snel groeide, maar veiligheidssystemen nog niet zo geavanceerd waren als nu.
  • Veel rampen zijn het gevolg van menselijke fouten, technische mankementen of slechte communicatie.
  • Bij sommige rampen, zoals die op Tenerife en bij Charkhi Dadri, was een botsing tussen twee vliegtuigen de oorzaak.
  • Enkele rampen zijn veroorzaakt door militaire acties of terrorisme, zoals 11 september 2001 en het neerhalen van vlucht MH17.
Waarom zijn deze rampen zo belangrijk voor de luchtvaart?
Elke ramp heeft geleid tot strengere regels en verbeteringen in de luchtvaart. Denk aan betere communicatie tussen piloten en luchtverkeersleiding, strengere controles op vliegtuigen en nieuwe veiligheidsprocedures. Dankzij deze lessen is vliegen tegenwoordig veiliger dan ooit.