De kip is hip. In Silicon Valley dwepen ze met de diertjes, die vroeger enkel op de boerderij te vinden waren. Maar boeren zullen hard moeten lachen om de wijze waarop de grootverdieners van Facebook en Google met hun kipjes omgaan. Het is bijvoorbeeld vrij normaal om 20.000 euro voor een kippenhok te betalen. Zo'n hok is dan gemaakt van tropisch hardhout of redwood. De hokken hebben verdere geautomatiseerde deuren, zonnepanelen en videocamera's. Via een app regelen de eigenaren de temperatuur, ventilatie en verlichting. Er wonen dan ook niet zomaar een paar legkippen in. Nee, in Silicon Valley willen ze graag een zeldzaam erfgoedras, waar je toch al snel 350 euro per dier voor neerlegt. De dieren eten bovendien beter dan de meeste mensen. Denk aan biologische zalm, watermeloen en biefstuk. Maar gekker dan het geld is de manier waarop ze met de dieren omgaan. Ze worden obsessief in de gaten gehouden met allerlei technologie. De eigenaren meten de productiviteit van hun kippen evenals hun welzijnsniveau. Wie een beetje mee wil doen moet zeker een kip of vier hebben, liefst schootkippen, die je kunt aaien of die gekleurde eieren leggen. Sommigen doen de kippen in bad en föhnen hun veren. De dieren lopen ook vaak in huis rond. Dan dragen ze pampers, die in allerlei leuke motiefjes te koop zijn. Leslie Citroen is 'chicken whisperer'. Voor 225 euro per uur geeft ze kippenadvies aan eigenaren. Ze heeft de gekste dingen langs zien komen. Zo was er één klant die een chefkok in dienst heeft om te koken voor zijn kippen. De dieren zijn vooral een statussymbool: hoe zeldzamer het ras, hoe beter. Zoon Luca legt uit: "Kunnen zeggen dat je kippen hebt, zegt: 'Ik heb een achtertuin' en een achtertuin zegt: 'Ik heb ruimte'. En dat betekent dat je geld hebt, vooral als het gaat om onroerend goed in Silicon Valley."