Nrc.next, de krant die ooit bedacht is om jonge hippe lezers te trekken, kampt al jaren met dalende oplagecijfers. Reden dat de krant, zowel wat inhoud als toon betreft, op de schop moet. De redactie verdwijnt en één grote NRC-redactie gaat nu een ochtend- en een avondkrant maken. Dat blijkt uit een interne mail en wordt bevestigd door bronnen bij NRC en nrc.next, aldus de Volkskrant. De nieuwe nrc.next moet urgenter worden en meer stukken gebruiken van Handelsblad. Een tweede katern biedt ruimte voor de typische nrc.next-stukken. De ochtendkrant wordt dikker en gaat zich richten op een bredere doelgroep. Het rommelt al langer bij de krant. Rob Wijnberg stopte in 2012 als hoofdredacteur en begin mei vertrok Hans Nijenhuis. Hij was het niet eens met hoofdredacteur van het NRC Peter Vandermeersch over de koers van de krant. Op het hoogtepunt in 2011 had nrc.next een betaalde oplage van 75 duizend stuks. Inmiddels is daar nog minder dan de helft van over: 36 duizend exemplaren. De digitale oplage steeg sinds 2012 van nul naar 12 duizend.
Bron(nen): Volkskrant