Deze stad is laadpaalkampioen van Nederland (en op deze plekken is het geen EV-feestje)

Samenleving
donderdag, 21 maart 2024 om 13:16
anp 493210055

Nederland is koploper in Europa als het gaat om de laadinfrastructuur van elektrische auto's, maar de verschillen tussen gemeenten zijn groot. Gemiddeld zijn er in ons land 3,96 e-cars per (semi-)openbare laadpaal, maar de gemeente Haarlemmermeer zit daar ver onder met 22,63 EV's per oplaadpunt.

Ook Breda (15,8 elektrische auto's per laadpaal), Almere (15,5) en Amersfoort (13,4) komen relatief uit de analyse van consumentenrechtkantoor Goldstein Legal. “In dit verband moet natuurlijk worden vermeld dat er in Haarlemmermeer waarschijnlijk aanzienlijk meer bezitters van een elektrische auto zijn met een privé-oplaadpunt dan in Rotterdam of andere grote steden met relatief weinig eengezinswoningen. Privé-oplaadpunten zijn niet meegenomen in onze analyse”, zegt Jude Leistra van Goldenstein Legal op hun website.

We lopen voor op Duitsland

“Daarnaast valt het cijfer van 22,63 elektrische auto’s per beschikbaar oplaadpunt in een Europese vergelijking nog mee. In autoland Duitsland bijvoorbeeld is er momenteel een landelijk gemiddelde van 21 elektrische auto’s per openbaar oplaadpunt. Wat dat betreft lijken we hier in Nederland veel beter voorbereid te zijn op de elektrische auto-industrie dan ons buurland”, legt hij uit.

Rotterdam

De gemeente Rotterdam loopt bijna een-op-een wat betreft (semi)-publieke laadpunten. Het is in het onderzoek de best presterende stad met 8100 laadpalen, terwijl er ruim 8500 EV's staan geregistreerd. Maar ook in acht andere steden delen bezitters van een elektrische auto de beschikbare laadpunten met minder dan één andere EV-rijder, te weten Zwolle (1,55), Arnhem (1,58), Nijmegen (1,60), Amsterdam (1,65), Enschede (1,76), Eindhoven (1,77), Zaanstad (1,82) en de hoofdstad Den Haag (1,85).

Snelladers

Snelladers zijn overigens minder dik gezaaid in ons land. Gemiddeld zijn er 248 elektrische auto’s per lader, met als koplopers Apeldoorn (31,1), Zwolle (38,6) en Arnhem (39,67).

Privélaadpunten zijn niet meegenomen in de analyse. Semi-openbare laadpunten zijn wél meegenomen in de berekening. Deze vind je bijvoorbeeld in de parkeergarage van een supermarkt of hotel.