Het vliegverkeer is nog lang niet op het niveau van voor de pandemie. Een aantal piloten heeft dus veel minder vlieguren kunnen maken. Daardoor kunnen ze 'roestig' zijn, aldus experts.
Afgelopen weekend maakte de Britse Air Accidents Investigation Branch (AAIB) bekend dat een gebrek aan vlieguren mogelijk een rol speelde toen een TUI-vlucht van Mallorca naar Aberdeen plots hoogte verloor. Het duurde lang voor de piloot reageerde en het juiste deed om een verdere daling te voorkomen. De gezagvoerder had maar tien keer gevlogen in de maand ervoor en voor de copiloot was het zelfs de vierde vlucht in elf maanden. De AAIB pleit daarom voor meer bewustzijn.
"Een terechte waarschuwing”, aldus luchtvaartdeskundige Joris Melkert van TU Delft. „Na een periode met minder vlieguren kunnen de vaardigheden van piloten roestig zijn. Zeker in situaties waar de automatische piloot uitgaat, bij starts en landingen. Dit is een wake-upcall: piloten en luchtvaartmaatschappijen, let op. Misschien moet juist nu meer dan het wettelijk minimum getraind worden.”
Behalve bij de Britse autoriteit, leven er ook bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Europese luchtvaartautoriteit EASA zorgen 'over de afname van kennis en kunde door lange periodes zonder oefening’.
Volgens de luchtvaartmaatschappijen zelf is er echter niets aan de hand. TUI vertelt dat piloten een opfriscursus kregen en KLM weet te melden dat piloten het hele jaar door, ook tijdens de pandemie, goed getraind worden. Bovendien zijn er bij KLM naar eigen zeggen relatief weinig vluchten geschrapt.