De huisartsenposten in Nederland zijn zwaar overbelast, blijkt uit onderzoek van EenVandaag. Wachttijden aan de telefoon lopen vaak op tot een half uur of langer. De branchevereniging adviseert mensen om eerst op Thuisarts.nl te kijken.
Er is ook een tekort aan triagisten, die aan de telefoon een eerste inschatting moeten maken van de klachten. Maar daarnaast wordt er steeds vaker onnodig gebeld, aldus de vereniging voor Huisartsenposten InEen. "Als iedereen voordat hij of zij belt zich eerst afvraagt of de vraag diezelfde dag beantwoord moet worden, en op
Thuisarts.nl kijkt, of de triagetool op de website van de huisartsenpost invult, scheelt dat mogelijk 50 tot 70 procent van de kostbare tijd van een triagist."
De website is zeker betrouwbaar, legt een woordvoerder van InEen uit. "De vragensteller kan er vele zorgvragen zelf beantwoorden. Ook op de website van de huisartsenpost staat een 'triagetool' die kan helpen." Doel is om erachter te komen of een klacht niet kan wachten tot de volgende dag wanneer de eigen huisarts weer beschikbaar is. Zo wordt tijd bespaard "die de triagist dan kan besteden aan zorgvragen met een hoge urgentie."