Bij 20% van de ongelukken met fietsers tussen de 12 en 24 speelt de mobiele telefoon een rol. Toch is minister Schultz van Haegen niet van plan het gebruik van mobieltjes op de fiets te verbieden. Een verbod is simpelweg niet te handhaven, schrijft Schultz aan de Tweede Kamer. In landen als Denemarken, Duitsland en in een aantal Zuid-Europese landen is appen op de fiets wel verboden maar volgens de Duitse politie, die fietsers maar enkele keren beboet, is het erg lastig om mensen op heterdaad te betrappen. Schultz meent mede daardoor dat gedragsbeïnvloeding beter zal werken. Er komt dan ook de campagne 'Aandacht in het verkeer' en lessen op scholen. Als bellende of appende fietsers een botsing met een auto veroorzaken door hun gedrag, worden zij niet automatisch aansprakelijk gesteld. Het is zelfs zo dat bij zo'n botsing de automobilist verplicht is de schade van de niet-automobilist te vergoeden. Schultz stelt dat door rood rijden of zonder licht
fietsen net zo gevaarlijk is als smartphonegebruik en dat ook dat gedrag niet in het wetsartikel staat. Ongeveer een derde van de jongeren gebruikt een smartphone tijdens het fietsen. Het risico op een ongeluk bij het lezen van een appje is 25 keer zo hoog.