"Een klap in het gezicht van de inwoners van grote steden", zo noemt directeur van het Longfonds Károly Illy de mogelijke Kamermeerderheid voor het blijven toestaan van bedrijfswagens met uitlaatgassen in de binnenstad. Een aantal steden wil vrachtauto's en bestelbusjes per 1 januari uit sommige wijken weren.
Ondernemers kunnen wel vragen om een uitzondering op de regel, bijvoorbeeld als ze geen geld hebben voor een elektrisch voertuig. Maar er tekent zich een Kamermeerderheid af die een landelijke uitzondering voor alle ondernemers tot 2029 wil. Illy noemt het "onverantwoord" als dit doorgaat. "Dit is jarenlang in voorbereiding geweest, bij zowel gemeenten als ondernemers." Het is wrang voor hen als de maatregel landelijk wordt aangepast, vindt Illy, maar hij maakt zich vooral zorgen om inwoners van steden. "Zij moeten nu langer dan nodig ongezondere lucht blijven inademen."
Het is onbekend hoeveel mensen jaarlijks ziek worden door luchtvervuiling specifiek veroorzaakt door bedrijfswagens die op fossiele brandstoffen rijden. Wel is bekend dat één op de vijf kinderen met astma die aandoening krijgt als gevolg van luchtvervuiling, zo zegt Illy, die zelf ook kinderarts is. Het gaat dan om vervuiling door bijvoorbeeld de veeteelt, houtstook, de industrie, de luchtvaart en verkeer bij elkaar. "Het gaat erom dat we met z'n allen proberen om de lucht gezonder te maken." Hij vindt het nieuws dat een Kamermeerderheid uitstel wil dan ook "uitermate teleurstellend".