Bijna 70 procent van de treinreizigers heeft niets gemerkt van de extra maatregelen die de
NS eind 2015 trof om overvolle treinen tegen te gaan. Dat zegt ConsumentenClaim vrijdag op basis van een gehouden enquête.
Van de 2228 respondenten vindt 13 procent zelfs dat de situatie sinds de maatregelen is verslechterd. Slechts 17 procent ziet een verbetering.
NS wilde het probleem van overvolle treinen onder andere oplossen door de reizigers beter te informeren. 83 procent van de respondenten vindt echter dat de informatievoorziening nog steeds onvoldoende is.
Bijna 40 procent van de reizigers moet de hele reis staan. Ruim de helft heeft een groot deel van de rit geen zitplaats en slechts 7 procent kan wel altijd zitten. Bovendien vinden reizigers die regelmatig moeten staan dat er te weinig steunpunten zijn waar zij zich aan kunnen vasthouden. Als rapportcijfer geven de deelnemers NS een 4,7.
De NS zegt in maart, zoals is afgesproken met de staatssecretaris, met de eerste resultaten naar buiten komen. ,,Omdat dat een eerste moment is om iets te kunnen zeggen over het effect van de maatregelen'', stelt een woordvoerder. ,,Deze maand worden sommige eersteklasgedeelten in de Sprinters omgebouwd naar de tweede klas. We zijn daarnaast in overleg met provincies om op drukke trajecten ook bussen in te zetten. Hiervoor is een ontheffing nodig. Andere maatregelen om drukke treinen tegen te gaan volgen later.''