Wetenschappers van de Cornell universiteit hebben na twee jaar onderzoek ontdekt welke trucjes je het beste kunt toepassen om het van andere reaguurders te winnen op forums, evenals in debatten. Daarvoor analyseerden de onderzoekers posts op de forum site , waarop gebruikers anderen uitdagen om te reageren op hun stelling. Wanneer de stellingnemer overtuigd wordt en zijn of haar mening aanpast, krijgt degene die dat voor elkaar heeft gekregen een beloning. Maar hóe krijg je dat het beste voor elkaar? Volgens de onderzoekers bleek alleen al dat degene die het eerste op de post reageert, de meeste kans maakte om de stellingnemer te overtuigen. Ten tweede bleek dat het gebruik van 'zachte' woorden met 'ronde' klanken iemand kalmer over doet komen dan het gebruik van 'harde', 'scherpe' woorden. Met harde woorden jaag je de ander wellicht op de kast, wat niet helpt. Verder kwam naar voren dat het een goed idee is om geen korte antwoorden te geven. Het is ook verstandig om je in te dekken en niet te stellig over te komen. Door bijvoorbeeld te schrijven 'het is mogelijk dat...' matig je de toon. Ook al kan het onzeker overkomen, door de gematigde toon blijk je de ander makkelijker te kunnen overtuigen. De trucjes: : In het algemeen heeft degene die al eerste reageert de meeste kans om de mening van stellingnemer te beïnvloeden : Gebruik andere woorden dan de stellingnemer. Zegt die bijvoorbeeld 'klimaatverandering', gebruik dan de woorden 'de opwarming van de aarde' : Dat is effectiever dan het gebruik van scherpe woorden : Een langer antwoord wordt als overtuigender ervaren : Gebruik statistieken en voorbeelden om je mening mee te onderbouwen. Doe dat online vooral met links : Mensen die het woord 'ik' gebruiken blijken ontvankelijker voor de mening van anderen dan mensen die de woorden 'wij' en 'ons' gebruiken - die zijn koppiger. Ook geldt; hoe meer positieve woorden en hoe meer bijvoeglijk naamwoorden mensen gebruiken, hoe plooibaarder mensen blijken te zijn. Koppige mensen kiezen vaker woorden als 'zeker', 'niets' en 'best'
Bron(nen): Daily Mail