De meeste automobilisten hebben weleens meegemaakt dat er een steentje tegen de voorruit vliegt, en een barst of sterretje veroorzaakt. De kans hierop is groter bij koud weer. Waarom is dat zo? En moet je de schade direct laten repareren?
De kwaliteit van asfalt gaat bij
weersextremen achteruit. “Door de lage temperaturen wordt het
bindmiddel in het asfalt brosser en ontstaan scheurtjes”, legt een
woordvoerder van Rijkswaterstaat uit in het AD. “Bij vorst bevriest
het water in deze scheurtjes en zet het uit. Daardoor raken meer
steentjes los uit het wegdek dan anders. Deze losse steentjes kunnen
schade veroorzaken aan voertuigen.”
Juist bij temperaturen die schommelen
rond het vriespunt ontstaat meer schade. “De plekken waar de
schades klein zijn, worden groter door het verkeer dat eroverheen
rijdt. Daarnaast houdt ijs bij vorst de slechte plekken bij elkaar.
Door periodes van dooi komt het materiaal los en wordt de schade
zichtbaar.” Rijkswaterstaat is er normaal gesproken dan ook als de
kippen bij om het wegdek te repareren.
Wat te doen bij ruitschade?
Je denkt misschien dat je direct naar
de garage moet, wanneer je een sterretje ziet in de voorruit, maar
dat is volgens auto-expert Menno Dijcks niet nodig. “Door reclames
heb je misschien het idee gekregen dat een sterretje in je voorruit
meteen een grote barst in de voorruit wordt. In de praktijk gebeurt
dat echt niet zo snel.”
Toch adviseert hij wel om de ruit te
zijner tijd te laten repareren, het is zelfs een vereiste bij de
apk-keuring als de ster rechtstreeks in het blikveld van de
bestuurder zit. “Waar de kosten voor het repareren van een
sterretje of scheur vaak iets meer dan 150 euro bedragen, kost het
vervangen van een gehele voorruit al snel meer dan 400 euro",
zegt Dijcks. “Gaat het om een voorruit waar moderne technologie in
zit? Dan komen er nog meer kosten bij. Bovendien is een compleet en
goed zicht ook veiliger in het verkeer.”
Heb je een WA+- of
allrisk-autoverzekering, dan krijg je de reparatie vaak vergoed.
Wanneer een weg zwaar aangetast is door vorstschade, kun je
wegbeheerder Rijkswaterstaat aanspreken voor de schade. En hoe zit
het eigenlijk met eigen risico en schadevrije jaren?
Hoe zit het met eigen risico en schadevrije jaren?
“Veel autoverzekeraars laten het
gebruikelijke eigen risico van 135 tot 150 euro gedeeltelijk of
geheel vervallen als je kiest voor reparatie in plaats van
vervanging. De verzekeraar is bij reparatie namelijk ook goedkoper
uit. Je moet dan wel de schade laten herstellen door een bedrijf
waarmee de verzekeraar samenwerkt. Ook goed om te weten: het laten
repareren of vervangen van een ruit heeft geen invloed op je
schadevrije jaren”, besluit de auto-expert.