De Telefoongids verschijnt dit jaar voor het laatst in boekvorm, na bijna 140 jaar trouwe dienst. De uitgever van de bekende gidsen trekt de stekker uit de papieren editie omdat onderzoek uitwijst dat bijna iedereen tegenwoordig online zoekt naar telefoonnummers. Ook wordt de gids steeds meer als milieubelastende verspilling gezien.
,,Het is maatschappelijk niet meer vol te houden om een boek zo breed gratis te verspreiden'', verklaart directeur Erik Wiechers van uitgever DTG. ,,Mensen zeggen tegen ons: wat moet ik met dat dikke boek? Of ze bellen en stellen: hou op met hiervoor bos te kappen.''
De wettelijke verplichting om de gids uit te brengen is al een paar jaar terug vervallen. DTG sprak in 2014 met het ministerie van Economische Zaken af om toch nog even door te gaan. Maar uit recent onderzoek blijkt dat slechts 2 procent van de Nederlanders de gids nog onmisbaar vindt. Dit zijn vooral ouderen. DTG wil hen via een speciale cursus helpen om ook de overstap naar online te maken.
Het eerste Nederlandse telefoonboek dateert van 1881, vijf jaar nadat Alexander Graham Bell patent aanvroeg op de eerste werkende telefoon. Er stonden welgeteld 49 nummers in en de gids lag ter inzage bij de telefooncentrale. Pas veel later begon de PTT met het aan huis bezorgen van regionale telefoonboeken.
De oplage van het laatste nummer bedraagt zo'n 3 miljoen. DTG houdt er dus rekening mee dat veel mensen het boek niet meer willen. Ooit ging het nog om een oplage van circa 7 miljoen stuks. Sinds 1996 verschijnen alle gegevens ook online op www.detelefoongids.nl. Die website wordt maandelijks zo'n 3 miljoen keer bezocht en blijft dan ook in de lucht.
Sinds 2003 valt het maken van de gidsen al niet meer onder telecombedrijf KPN. In 2008 kwam de verzelfstandigde telefoongids vervolgens onder een dak met concurrent Gouden Gids. Dat is de opvolger van de Gele Gids, die in de jaren zestig voor het eerst verscheen en vol stond met contactgegevens van bedrijven. De twee gidsen zijn uiteindelijk samengevoegd.
Tegenwoordig is DTG meer een bedrijf dat zich richt op dienstverlening aan bedrijven om hen online beter vindbaar en bereikbaar te maken. Er werken ongeveer 350 mensen, waarvan zich nog veertien met de papieren gidsen bezighouden. De laatste tijd zijn er al tientallen gidsmedewerkers uitgegaan bij DTG, dat voor zijn andere werk juist veel mensen aanneemt.