Wat was het engste moment in je carrière als piloot waar passagiers waarschijnlijk geen weet van hebben? Dat vroeg iemand op . Uit de antwoorden, die verzamelde, blijkt dat er in de cockpit regelmatig paniek uitbreekt, waar je als passagier niets van merkt. Een piloot van een Airbus 320 herinnert zich hoe eens halverwege de daling alle elektriciteit uitviel in de cockpit. Alle schermen, de standby-apparatuur en noodverlichting gingen uit. Hij maakt een angstaanjagende vergelijking: "Stel je voor dat je 100 kilometer per uur rijdt op de snelweg en ineens zijn al je ramen geblindeerd. Je verliest je snelheidsmeter en de remmen reageren niet meer. Maar je voelt nog wel dat je rijdt." Het gebeurt regelmatig dat giftige dampen de cockpit bereiken. Piloten zijn daardoor vaak misselijk en duizelig, terwijl ze jou naar je vakantiebestemming vliegen. Ze kunnen dan niet goed meer communiceren met luchtverkeersleiders en copiloten. In ernstige gevallen moeten piloten zuurstofmaskers gebruiken. Turbulentie is niet alleen vervelend voor passagiers. Ook piloten hebben er last van. Een piloot die al twaalf jaar vloog, kreeg door ernstige turbulentie een elleboogstoot van de copiloot waardoor hij bewusteloos raakte. De copiloot moest vervolgens verder vliegen. Aswolken uit vulkanen zijn veel gevaarlijker dan je denkt. Een piloot vloog eens twintig minuten door een aswolk uit de Etna om daarna een noodlanding te maken. Vulkanisch as bestaat onder meer uit glas en steendeeltjes. De vliegtuigmotoren zijn heet genoeg om het glas te laten smelten, maar als het eenmaal in de motor zit kan het weer hard worden en zo de motoren laten afslaan. Een gebruiker van Reddit vertelt dat zijn moeder een keer in de cockpit was toen een heel raam eruit sprong. Gelukkig was het vliegtuig net geland, anders was het een stuk erger geweest. In 1990 gebeurde namelijk iets soortgelijks in de lucht. Toen werd de piloot naar buiten gezogen. Zijn collega's konden hem nog net vasthouden bij zijn enkels tijdens de twintig minuten durende noodlanding. Zo heeft hij het overleefd. Zowel in de lucht als op de landingsbaan komt het regelmatig voor dat vliegtuigen bijna tegen elkaar aanbotsen. Een piloot vertelt dat de bijna-botsingen in de lucht verreweg het engste zijn van wat hij ooit heeft meegemaakt. Als passagier wijt je de snelle stijging of daling om een vliegtuig te ontwijken aan turbulentie, maar in werkelijkheid botste je dus bijna op een ander toestel.
Bron(nen): Business Insider