Wie wordt de verkoper van de maand? Verkopers worden vaak beloond op basis van hun prestaties in vergelijking met die van hun collega's. Maar dat werkt averechts bij andere beroepsgroepen, zoals vrachtwagenchauffeurs. Met behulp van big data is het steeds makkelijker om individuele prestaties binnen een bedrijf te vergelijken. Zo kunnen datarecorders bij vrachtwagenchauffeurs meten hoe lang een chauffeur rijdt of stilstaat en hoe zuinig hij rijdt. Dat zou je kunnen belonen: de zuinigste chauffeur krijgt bijvoorbeeld aan het eind van de maand een bonus. Toch blijkt dat niet te werken, blijkt uit onderzoek van twee New Yorkse universiteiten bij een Amerikaans transportbedrijf. Als een chauffeur zijn relatieve prestaties te zien krijgt, dus hoe hij het doet in vergelijking met zijn collega's, gaat hij juist minder goed zijn best doen. Dat komt doordat bij vrachtwagenchauffeurs sprake is van een zogenoemde collectieve cultuur, het gevoel van 'we doen dit met zijn allen.' Dan vinden chauffeurs het lullig en not done om veel beter te presteren dan hun collega's en passen ze hun gedrag aan. De Amerikaanse vrachtwagenchauffeurs gingen minder zuinig rijden en bleven langer stilstaan na invoering van zichtbare vergelijking van hun individuele
resultaten.