Wie denkt goedkoop met vakantie te kunnen gaan met een online reisaanbieding, komt vaak bedrogen uit. Zo bood Travelbird een verblijf aan de Normandische kust aan voor 79 euro. Dat bedrag bleek in werkelijkheid op te lopen tot 419 euro. Travelbird vermeldde niet dat het ging om een verblijf van minimaal 4 dagen.
Dat meldt de Consumentenbond vrijdag. De bond onderzocht aanbiedingen van reisorganisaties, luchtvaartmaatschappijen, busbedrijven, auto- en camperverhuurders en verhuurders van vakantiehuizen. Ruim 80 procent van de 54 online aanbieders houdt zich niet aan de reclamecoderegels. Die houden onder meer in dat de aangeboden prijs inclusief onvermijdelijke kosten moet zijn.
De Consumentenbond kwam er achter dat tijdens het online boeken prijzen soms met meer dan 100 procent stegen. Ook zaten er aanbiedingen bij die sowieso niet te boeken waren.
Reclamecode
Ook bij verhuurders van campers en auto's is het volgens de bond mis. Zeven van de acht onderzochte aanbieders overtreden de reclamecode. Zo is niet duidelijk op welke datum een voertuig voor de geadverteerde prijs beschikbaar is. Autoverhuurder Hertz geeft toe dat het inderdaad zoeken is naar een speld in een hooiberg.
De Consumentenbond heeft de onderzoeksresultaten voorgelegd aan de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) met het verzoek actie te ondernemen.