Vrienden door dik en dun? Niet op de werkvloer. Jongere
werknemers vinden vriendschap op het werk weliswaar heel plezierig en belangrijk, maar even gemakkelijk offeren ze de gezelligheid weer op voor een promotie. Dat blijkt uit onderzoek van LinkedIn onder meer dan 11.000 werknemers in 14 landen. De zogenoemde millenials, zij die geboren zijn na 1980, maken graag vrienden op het werk. Ze denken dat het hun werktevredenheid, motivatie en productiviteit ten goede komt. Een op de drie gelooft dat bevriende collega's de carrière vooruit zullen helpen. Twee derde levert die vriendschappen echter direct weer in als ze een promotie in de weg staan. Een vriend op de werkvloer lijkt voor deze millenials veel meer een tijdelijke inwisselbare toevoeging aan het werkplezier waar je van kunt profiteren. Oudere werknemers tussen de 55 en 65 jaar denken daar heel anders over. Ongeveer de helft gelooft dat collegiale vriendschappen geen enkel effect hebben op professionele prestaties. Twee derde van de oudere werknemers zou er bovendien niet over piekeren een vriendschap op te offeren voor een promotie.