Al duizenden jaren drinken mensen
alcohol om sociale bijeenkomsten plezieriger te maken. De verklaring lijkt simpel: een drankje werkt ontspannend, neemt sociale reserves weg en zorgt in het algemeen voor een betere stemming. Toch hebben psychologen moeite om deze effecten aan te tonen. In een nieuwe komt onderzoeker Michael Sayette van de University of Pittsburgh wél tot de conclusie dat alcohol 'sociaal lonend' is. Zijn vijf belangrijkste bevindingen: filmden twee groepen mensen, de ene had een paar glazen alcohol gedronken, de andere kreeg een placebo. De huidige
emoties van de drinkers bleken veel minder beïnvloed door eerdere emoties dan het geval was bij degenen die een placebo kregen. Sayette schrijft in zijn review: "Alcohol vergroot ons vermogen om het huidige moment te ervaren zonder dat we
denken aan ervaringen uit het verleden." Onderzoekers hebben dit aangetoond door de reactie van proefpersonen te bekijken tijdens een taak waarbij ze luide geluiden te horen kregen. De ene groep wist dat ze daarbij op zeker moment een elektrische schok zouden krijgen, de andere groep wist niet of dat wel of niet zou gebeuren. Alcohol verminderde de schrikreactie en angstgevoelens, maar alleen als de proefpersonen niet wisten of ze een schok zouden krijgen. In sociale situaties gaat het ook vooral om de angst voor het onbekende. Daar is alcohol dus perfect geschikt voor, aldus de . Wie alcohol heeft gedronken, heeft minder mentale kracht over om aan andere dingen te denken. Dus als de hersenen afgeleid zijn door bijvoorbeeld een gesprek met vrienden dan hebben ze geen capaciteit meer over om zich zorgen te maken. Dat bleek onder meer uit een waarbij proefpersonen na een paar drankjes naar kunst moesten kijken. Ze vergaten helemaal de speech die ze daarna moesten geven. Degenen die niet dronken moesten daar wel de hele tijd aan denken. Wie met onbekende mensen een paar drankjes drinkt voelt zich sneller met hen verbonden en ervaart meer positieve emoties tijdens de gesprekken dan degenen die niet drinken. hebben dat getest door groepjes vreemden te filmen die elkaar leerden kennen. De groepjes die daarbij alcohol dronken lachten meer naar elkaar en voelden zich closer. Vooral mannen en extraverte mensen ervaren de plezierige sociale effecten van alcohol, blijkt eveneens uit waarbij psychologen vreemden filmden die elkaar leerden kennen. Het kan verklaren waarom deze twee groepen ook vaker een verslaving ontwikkelen.