Huizen en auto's, millennials hebben er het geld niet voor en bovendien weinig behoefte aan. In deze sectoren zitten bedrijven dan ook met de handen in het haar, want hoe brengen ze hun producten aan de man bij een generatie die er amper belangstelling voor heeft? Daarover schrijft Nog niet zo lang geleden waren 18- tot 35-jarigen een interessante groep voor hypotheekverstrekkers en verzekeraars. Jongeren kochten immers hun eerste huis en auto en hadden daarvoor een hypotheek en een verzekering nodig. Maar die tijd ligt ver achter ons, aangezien veel millennials amper een baan kunnen vinden, laat staan een hypotheek. Sommige verzekeraars stellen dat de jonge generatie tien jaar achter loopt op hun ouders op het gebied van financiële onafhankelijkheid. Maar daar zijn niet alleen de economische omstandigheden debet aan, er is ook een verschuiving in interesses. De belangstelling voor bezit lijkt af te nemen. "Toegang is het nieuwe eigendom," zoals AirBnB-oprichter Brian Chesky het treffend omschrijft. "Onze bling bestaat niet uit een dure auto of een nieuw huis, maar uit onze Instagram-account waarop we alles delen wat we meemaken in de wereld," zegt hij. Die verminderde belangstelling voor eigendom is ook te zien aan het beperkt aantal jonge autobezitters. Had in 2009 slechts 28 procent van de Britse 18- tot 35-jarigen geen auto, eind 2015 was dit 40 procent. "Ze geven hun geld liever uit aan ervaringen," zegt ook Ina Mitskavets, een onderzoeksanalist bij het Britse marktonderzoeksbureau Mintel. "Ik denk dat als ze ouder worden en hun inkomen toeneemt ze meer spullen gaan kopen, maar ze zullen nooit zoveel willen bezitten als de vorige generatie." Dat maakt dat banken, verzekeraars, autoverkopers en andere bedrijven die dure spullen willen verkopen hun strategie zullen moeten aanpassen. Autodealers bieden bijvoorbeeld steeds vaker goedkopere lease-pakketten aan. "We zijn een generatie van huurders geworden, als het om auto's gaat," vertelt een autoverkoper. Verzekeraars vereenvoudigen hun verzekeringen en verlagen de prijs ervan. "Jonge mensen willen dat dingen snel gaan, zonder een berg papierwerk," besluit een verzekeringsagent.
Bron(nen): The Guardian