De scootmobiel is momenteel niet veilig genoeg. Tussen 2010 en 2015 is onder de groep gebruikers van de scootmobiel het aantal verkeersdoden meer dan verdubbeld; van 19 naar 41 per jaar. Ook de afgelopen twee jaar vielen weer tientallen doden.Belangrijke verklaring, schrijft het AD: de plaats van de rem. Er zit meestal een hendel op het stuur. Die dient niet om te remmen, maar om gas te geven. In een gevaarlijke situatie knijpt de bestuurder toch makkelijk, uit een reflex, de hendel in. De scootmobiel schiet daardoor naar voren. Een aparte, goed bereikbare en eenvoudig te bedienen rem is volgens de onderzoekers nodig om dat probleem te tackelen. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft nu de veiligheid van de scootmobiel in kaart gebracht, door bestudering van tientallen ongelukken. Aanpassingen aan het karretje en de weg zijn noodzakelijk om het aantal ernstige ongevallen te verminderen. Behalve de rem zijn er meer problemen. Bij abrupte en grote stuurbewegingen kan de scootmobiel uit balans raken. Dat kan worden opgelost door de voertuigen stabieler te maken of de scootmobielen te voorzien van zogeheten 'stuurhoekbeveiliging', waardoor het stuur vanaf een bepaalde rijsnelheid minder ver kan worden gedraaid. Maar ook het verbreden van fietspaden, opvallende en zichtbare oversteekplaatsen en afstemming van de snelheid van verkeerslichten op scootmobielen kan tot minder ongelukken leiden.