Je zou verwachten dat vliegtuigen steeds sneller gaan. Tijd is immers geld. Maar dat geldt niet voor de vliegtuigbranche. De afgelopen tien jaar zijn veel vluchten juist langer gaan duren. Uit onderzoek blijkt dat 87 procent van de vluchten van British Airways langer duren, 82 procent van de Ryanair-vluchten en 62 procent van alle vluchten van Easyjet. Dat is niet zoals luchtvaartmaatschappijen beweren omdat ze minder brandstof willen verbruiken om zo de kosten te drukken. De belangrijkste reden is omdat ze de stiptheidsdoelen willen halen en schadeclaims willen vermijden. Als je aan een vlucht die normaal drie uur duurt twintig minuten toevoegt op het vluchtschema dan is de kans veel groter dat je op tijd landt. Vaak zul je eerder landen dan de afgesproken tijd en dan zijn de passagiers nog eens extra blij. 'Schedule padding' wordt de truc genoemd, die in de praktijk toch voor vertraging zorgt. "De langere geplande vluchttijden betekenen gewoon dat passagiers meer tijd kwijt zijn aan het zitten bij de gate of in het vliegtuig zelf", zegt reisredacteur Rory Boland.
Bron(nen): Newsmonkey