'Patiënten die elkaar aftuigen, zelfmoord, gebrek aan medische behandeling, verwaarlozing: in tbs-kliniek de Rooyse Wissel is veel misgegaan', zo meldt op basis van het verhaal van een medewerker, anonieme bronnen en documenten. Een zwakbegaafde man maakte in mei 2012 een eind aan zijn leven nadat hij in 2009 dusdanig was mishandeld door een andere patiënt dat hij zijn armen niet meer kon gebruiken en helse pijnen leed. Hoe de mishandeling kon plaatsvinden zonder dat iemand tussenbeide kwam is nooit opgehelderd. De zelfdoding was wellicht te voorkomen geweest als men de pijnklachten van de man serieus had genomen. Het duurde ruim 8 maanden voor er een afspraak werd geregeld bij een medisch specialist. Een interne evaluatiecommissie concludeerde later dat het ‘te lang heeft geduurd voordat er een goed antwoord was op zijn opgelopen letsel’. Maar in het rapport dat de kliniek naar de Inspectie voor de Gezondheidsdienst stuurde, stond dat de suïcide eigenlijk niet te voorkomen was geweest. Dat was niet de enige keer dat medische klachten niet de vereiste aandacht kregen. Zo was er een patiënt die na een valpartij zeker wist dat hij zijn pols had gebroken. Volgens de medische dienst was de pols alleen gekneusd. De patiënt kreeg paracetamol. Pas 4 dagen later (en op aandringen van zijn advocaat) mocht de patiënt naar het ziekenhuis. De pols was gebroken. Verder werden mensen met een verstandelijke beperking vaak ernstig verwaarloosd. Een zwaar verstandelijk gehandicapte oudere man bleek zich al bijna een jaar niet meer te hebben gewassen. Zijn teennagels waren zo lang dat ze ingegroeid waren en zijn voeten waren met blaren en eeltwonden bedekt. Ook bleek hij vol te zitten met aangekoekte ontlasting. De feiten die de klokkenluider aandraagt, worden door verschillende medewerkers binnen de Rooyse Wissel bevestigd. Uit angst voor represailles durven ze alleen op basis van anonimiteit te praten. Ook advocaten merken dat de Rooyse Wissel er negatief uitspringt. Het kantoor van de Haagse advocaat Job Knoester heeft ruim 10% van alle tbs’ers in Nederland als klant. Over de Rooyse Wissel zijn al jaren verreweg de meeste klachten, zegt hij.
Bron(nen): Vrij Nederland