Iedere herfst moet er weer besloten worden wel of geen winterbanden aan te schaffen. De één vindt het zinloos, de ander vindt het noodzakelijk. Volgens het wetenschappelijk verkeersinstituut SWOV, dat in 2012 gegevens opvroeg bij leasemaatschappijen, hebben automobilisten met winterbanden gemiddeld minder schade. Alleen zijn leaserijders geen 'normale' automobilisten en daarom weten we het nog niet, ook al omdat mensen met winterbanden zich veiliger wanen en mogelijk daardoor meer risico nemen. Voorlopig is er dus geen antwoord op de vraag of winterbanden zin hebben of niet. Ook de Consumentenbond biedt geen uitkomst: Met winterbanden is de remweg op besneeuwde of gladde wegen korter maar daar staat tegenover dat de remweg op een droge weg juist langer is dan met zomerbanden. Een aantal mythes:
1. Banden verwisselen is onnodig want er zijn vierseizoenenbanden - Maar helaas, geen van de vierseizoenenbanden kreeg een goed cijfer van de Consumentenbond. Als het er echt om draait, scoort deze band erg slecht bij gladheid en sneeuw. De bond raadt deze banden af 2. Winterbanden zijn duur - Dit zou meevallen. Wie 2 sets banden heeft, heeft maar de helft zoveel last van slijtage. Wel moeten er 4 velgen worden bijgekocht want vaak wisselen op dezelfde velg is niet goed voor de band. Verder zijn er kosten voor het verwisselen en het opslaan. In totaal kost het 300,- per jaar. Voor de één veel, voor de ander behapstukbaar 3. Slechte winterbanden bestaan niet meer - Helaas. De banden scoren erg slecht bij de Consumentenbond. Het hoogste cijfer is een 7.3 maar de meeste cijfers zijn erg laag 4. Zonder winterbanden ben je niet verzekerd - Je bent gewoon verzekerd als je een aanrijding veroorzaakt tijdens sneeuw zonder winterbanden, want het is niet verplicht In het buitenland zijn ze vaak wel verplicht. In Duitsland bij winterse omstandigheden, en Frankrijk en Zwitserland wanneer dat aangegeven wordt, in Oostenrijk tussen november en april. Meer over goede en slechte banden bij de Volkskrant.
Bron(nen): De Volkskrant