Vlaams tijdschrift Knack vat 5 trends samen op het gebied van augmented reality gesignaleerd op de Augmented World Expo in Sillicon Valley. 1. Augmented reality, een digitale toevoeging aan de werkelijkheid, is veranderd van een leuk extraatje naar een waardevermeerdering van een product of winkel: kleding en brillen zijn nu echt goed virtueel te passen. Ook kun je steeds realistischer de meubels uit een folder in je huis virtueel uitproberen. 2. Werd het tot nu toe vooral gebruikt op
smartphone en tablet, op de Expo waren veel smart glasses te vinden in allerlei soorten en maten. De concurrentie voor Google Glass is groot en de ontwikkelingen gaan razendsnel. 3. Augmented reality wordt steeds meer mainstream. Zo konden verkopers van l'Oreal hun producten rechtstreeks in de winkels van hun klanten projecteren. Een interactieve gebruiksaanwijzing kan op locatie laten zien hoe je kapotte elektronica repareert of onderdelen vervangt. 4. 3D mapping maakt een comeback. Met dieptecamera's, minilasers, bewegingsdetectoren en geluidsecho's wordt heel waarheidsgetrouw een 3D-omgeving gecreëerd. Het kan bijvoorbeeld hulpdiensten laten zien waar doorgangen zijn in het
verkeer of in gebouwen. 5. Ons lichaam wordt de nieuwe interface. Een slimme bril verrijkt je wereld met aanraakbare extra's, waarvoor je je handen vrij hebt.