Iedereen heeft er een hekel aan: de pop-up, een internetreclame die in een nieuw scherm tevoorschijn springt. De bedenker ervan, Ethan Zuckerman, biedt nu zijn excuses aan voor zijn irritante uitvinding. Zuckerman bedacht de code voor de pop-up twintig jaar geleden. Hij vertelt in een essay voor een Amerikaans magazine: 'We kwamen op het idee doordat een bekend autobedrijf in paniek raakte toen ze een banner gekocht hadden op een webpagina waar anale seks werd toegejuicht.' 'De pop-up was een manier om
reclame aan een pagina te linken zonder dat die direct op de pagina verscheen, aangezien sommige adverteerders bezorgd waren dat dit voor een associatie zou zorgen tussen het merk en de inhoud van de pagina,' vervolgt hij. Zuckerman, die nu aan het hoofd staat van het Center for Civic Media aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) zegt dat hij niet kon voorzien wat voor frustraties zijn idee zou veroorzaken. 'Het spijt me. Onze bedoelingen waren goed', zegt hij nog. Gelukkig kan
software tegenwoordig voorkomen dat pop-ups verschijnen dus internetters hebben er niet zoveel last meer van.