Volgens hardware fabrikant Intel zit er nog genoeg toekomst in de klassieke desktop pc’s. Samen met een aantal andere pc-fabrikanten is Intel nu bezig om het klassieke imago van de desktop pc weer sexy en relevant te maken. Door de opmars van laptops en tablets leek de desktop in de verdrukking te raken, maar ondanks de zware concurrentie van de mobiele computerplatformen doen de desktops het nog steeds oké. Zo kwam Intel tijdens de Game Developers Conference in San Francisco met cijfers van studiebureau IDC, die aantoonden dat de verkoop van desktops eind vorig jaar ineens weer met 7% was gestegen en dat de desktops nog steeds een marktaandeel hebben van 43% op de pc-markt. Ondanks de meerderheid aan laptops, is het verschil dus nog steeds relatief klein. “Op dit moment wordt het marktsegment van de desktop echter te weinig bediend en vertegenwoordigd”, aldus Lisa Graff, directeur van de Intel desktop-divisie. Intel wil hier samen met pc-makers zoals HP, Acer, Lenovo, Asus en Fujitsu op inspelen. Door ten eerste de vorm van de desktops opnieuw uit te vinden. Een alles in één machine die toegankelijk is voor een breed publiek, vergelijkbaar met de iMac-computers van Apple. Verder ligt de focus op miniaturisering, mini-pc’s worden een belangrijk groeiproduct en daarom worden de nieuwe Intel chips en moederborden hier al op af gestemd. En Intel ziet zelfs nog toekomst in de grote kasten die naast of onder het bureau staan. Daarbij gaat Intel zich vooral richten op de niches van zware gebruikers, zoals gamers. Die kunnen bijvoorbeeld binnenkort een nieuwe processor verwachten met acht chipkernen. Daarnaast is Intel bezig met de zogenaamde ‘Ready Mode’. Daarmee blijft de desktop net zoals smartphones en tablets constant actief, zodat de desktop ook draadloos kan blijven samenwerken met andere elektronische apparaten. Dit moet mogelijk gemaakt worden met een nieuwe technologie die ervoor zorgt dat het gebruik in slaapstand minder dan 10 watt zal zijn.