Deze accu's maken de Dreamliner gevaarlijk

Tech, AI, auto
vrijdag, 18 januari 2013 om 14:21
welingelichtekringen header 1
Boeing had een paar doelen toen het de 787-Dreamliner ontwikkelde. Het verlagen van het gewicht en verminderen van brandstofverbruik stonden hoog op het verlanglijstje. Vandaar dat Boeing in het ultramoderne vliegtuig de lichtere lithium accu's inbouwde. Op de foto de accu die op het vliegveld van Boston in brand vloog. Deze accu's geven meer energie die bijvoorbeeld nodig is voor het opstarten van de motoren. De 787 heeft vergeleken met oudere vliegtuigtypes meer elektrische systemen die allemaal stroom nodig hebben. Nadeel ze worden veel heter. En er lekt uiterst brandbare vloeistof uit die bedrading kan aantasten. Vandaar de noodsituaties vanwege rook uit de accu's en in 1 geval zelfs brand. Overal (de VS, Japan, India en ook in het Midden-Oosten en Europa) staan nu 787's - in afwachting van nader onderzoek - aan de grond. Het is een blamage voor Boeing dat toch al kampte met ernstige vertraging bij het afleveren van de toestellen. Er zijn ook eerder problemen geweest met brandstofleidingen en het is niet eerste keer dat er brand is in elektrische systemen, meldt de . De 787 kan lange afstanden vliegen. Kan dat nog wel als de Dreamliner - bijvoorbeeld boven de noordpool - probleem krijgt en ver verwijderd is van een vliegveld waar het een noodlanding kan maken? De KLM - een trouwe klant van Boeing - gaat in 2016 met de Dreamliner vliegen. Wereldwijd zijn 50 787's afgeleverd in Japan, India, Ethiopië, de VS, Polen, Chili en Qatar.
Bron(nen): BusWeek WSJ TechReview