Veel online media maken zich grote zorgen nu iOS9, de nieuwste versie van Apples besturingssysteem, contentblockers ondersteunt. IPhone-gebruikers kunnen er dus massaal voor kiezen
advertenties te blokkeren. Het kan het einde betekenen van het online verdienmodel van veel uitgevers. Advertenties zijn, zoals The Verge-hoofdredacteur schrijft, "een ongemakkelijk compromis tussen de ware prijs van mediaproductie en de prijzen die consumenten ervoor willen betalen." Op de advertentiemarkt is Google de dominante speler met de zoekmachine als uitgangspunt. Maar steeds meer mensen internetten via hun smartphone en gebruiken dus de Safari-browser van
Apple. Daardoor krijgt de smartphonemaker steeds meer macht over het inkomstenplatform van haar grote rivaal. ''En met iOS 9 en het toestaan van content blockers merk je dat Apple daar met volle kracht het mes in wil zetten." Maar het bedrijf wil natuurlijk niet dat er allerlei online media verdwijnen. Daarom zal ze haar Apple News-platform naar voren schuiven, waarin advertenties niet te blokkeren zijn. In ruil voor een flinke commissie kan daar de content worden aangeboden. Facebook probeert iets soortgelijks via zijn Facebook Instant Articles-functie. Met Instant Articles kunnen uitgeverijen hun artikelen aanbieden binnen de Facebook-app. En ook daarin zijn advertenties niet te blokkeren. "Dus het is Apple versus Google versus Facebook, elk met zijn eigen inkomstenplatform. Google heeft het web, Facebook heeft zijn app en Apple heeft de iPhone. Het is de nieuwste en grootste oorlog die momenteel gaande is in de technologiewereld," concludeert Patel.