Facebook is eigenaar van de grootste fotodatabank ter wereld met maar één doel: zoveel mogelijk geld verdienen met die kiekjes. Daarom wil het sociale netwerk weten wie al die mensen zijn op de
foto's. In tijdschrift Science meldden ontwikkelaars van Facebook dat DeepFace, zoals de gezichtsherkenningstechnologie
heet, automatisch gezichten gaat herkennen en taggen. Iemand die getagd wordt, zal veel eerder op zo'n foto klikken en terugkomen als er veel gereageerd wordt op de foto. En dat levert dollars op. De technologie, die in 2012 al werd overgenomen van het Israëlische bedrijf Face.com, is in korte tijd veel beter geworden en is nu al in staat om mensen op foto's net zo goed te herkennen als mensen dat zelf kunnen. Wie door DeepFace herkend wordt, krijgt een melding en kan weigeren getagd te worden. Het gezicht wordt dan onherkenbaar gemaakt. DeepFace kan de 400 miljoen foto's die dagelijks worden geüpload ook bewerken en herkent gezichten in menigtes op festivals of bij sportwedstrijden.