De nieuwe Chromecast van
Google moet de strijd aan gaan met
Apple TV. De Chromecast is een , die via een HDMI poort wordt aangesloten op de
televisie. Daarmee kan de gebruiker dan media streamen vanaf zijn smartphone, tablet of computer. In de VS is de Chromecast direct na de lancering al verkrijgbaar voor een bedrag van 35 dollar (ongeveer €27). Daarmee is het een stuk goedkoper dan concurrent , die een aanschafprijs heeft van €111. Experts geloven dat er veel winsten te behalen zijn aan reclame inkomsten uit de televisiewereld. Google tracht dan ook opnieuw, ondanks verschillende mislukte pogingen in het verleden, door te breken in de televisiewereld. Het begon in 2010 al verkeerd, toen verschillende tv-netwerken Google TV blokkeerden. In 2012 probeerde Google het opnieuw door samen te werken met Sony, maar ook toen werd de poging slecht ontvangen door de consument. Ook de , die vorig jaar werd aangekondigd, ging nooit in de verkoop op basis van consumentenfeedback. De eerdere pogingen van Google waren veel te duur en hadden teveel overbodige functies, waar de consument niet voor wilde betalen. Met de nieuwe Chromecast wordt gekozen voor eenvoud, gericht op streaming diensten van YouTube en Netflix op een veel goedkoper apparaat. De Chromecast maakt gebruikt van het thuisnetwerk om de diverse apparaten aan elkaar te linken. Maar in tegenstelling tot vergelijkbare apparaten, zoals Apple TV, maakt de Chromecast gebruik van streamen uit de Cloud. Dit zorgt voor een hogere beeldkwaliteit en heeft minder impact op de levensduur van de batterij, aldus Google.