Een grootschalig en meerjarig onderzoek laat zien dat we gelukkigere mensen zijn dankzij het internet. Dat geldt voor iedereen, behalve voor jonge vrouwen.
Het onderzoek bekeek gegevens van twee miljoen mensen in de leeftijd van 15 tot 99 jaar in meer dan 16 jaar in 168 landen. Degenen die het internet gebruikten hebben een betere lichamelijke en geestelijke gezondheid dan degenen die het internet niet gebruiken. De enige groep met een negatief verband, zijn vrouwen van 15 tot 24 jaar, die er ongelukkiger van worden.
Andrew Przybylski, professor in menselijk gedrag en technologie aan de Universiteit van Oxford, en Matti Vuorre, assistent-professor aan de Universiteit van Tilburg, zeggen tegen de Times: "We hopen dat onze bevindingen meer context geven aan het schermtijddebat."
Przybylski zegt dat de studie niet alleen naar sociale media keek, maar dat eerder onderzoek van het instituut naar de wereldwijde verspreiding van Facebook geen bewijs vond voor een verband tussen wijdverspreid gebruik van het platform en psychologische schade.
Hij zegt dat voorstellen om sociale media voor jongeren onder de 16 te verbieden averechts kunnen werken. "Uit 25 jaar onderzoek weten we dat de strategieën die het minst effectief zijn, vooral bij jongeren, beperkingen zijn" voegt Przybylski eraan toe. "Het leidt tot verhulling, liegen en rebellie."
Het onderzoek van het Oxford Internet Institute keek naar gegevens van de Gallup World Poll van twee miljoen mensen van 2006 tot 2021 en zette dit af tegen acht welzijnsindicatoren, waaronder levenstevredenheid, sociaal en lichamelijk welzijn.
Uit 33.792 verschillende statistische modellen bleek dat 84,9 procent van de verbanden tussen internetconnectiviteit en welzijn positief en statistisch significant waren.
"Deze resultaten geven aan dat internettoegang en -gebruik samengaan met welzijn," concluderen ze. Het tweetal zei dat de gegevens geen oorzakelijk verband aantoonden.
Behalve dus voor jonge vrouwen.
Wat daarvoor de verklaring is kan niet worden geconcludeerd uit het onderzoek: dat is een statistische exercitie, die samenhang constateert tussen welbevinden en internet gebruik.