De achterkant van een internationale
vrachtwagen is niet zelden volgeplakt met roodomrande stickers die
allerlei maximumsnelheden lijken aan te geven. Ook zijn er nog de
groene stickers met een letter erin. AD-lezer Harry de Vries vraagt
zich openlijk af wat dit allemaal te betekenen heeft.
Gelukkig is daar autoredacteur Niek
Schenk, die met het antwoord op deze prangende vraag komt: “Zo’n
sticker geeft de maximumsnelheid aan die een vrachtwagen mag rijden
in een bepaald land. Vaak heeft dat te maken met het gewicht en je
kunt natuurlijk moeilijk aan de buitenkant van een
auto zien hoe
zwaar hij is. Vandaar de stickers. Het gaat hierbij niet om Europese
regelgeving, zoals je misschien zou verwachten, maar om nationale
wetgeving en Nederland doet er niet aan mee.”
Elk land zijn sticker
Zo is in België op sommige trucks de
60 km/u-sticker verplicht. “Die geeft aan dat een vrachtauto van
meer dan 7,5 ton (niet de prijs, maar het gewicht) maximaal 60 km/u
mag rijden op wegen buiten de bebouwde kom waar auto’s normaliter
70 km/u mogen rijden”, aldus Schenk in het AD.
Zo geldt voor alle vrachtauto’s in
Frankrijk een maximumsnelheid van 90 km/u, en de regel is dat alle
vrachtauto’s achterop een sticker moeten hebben die dit aangeeft.
“De snelheidsstickers verschillen dus per land en omdat
vrachtwagens in het internationale transport vaak meerdere landen
doorkruisen, hebben ze meerdere stickers. Alleen al in Italië
bijvoorbeeld, moeten vrachtauto’s minimaal twee stickers hebben”,
legt de autoredacteur uit.
Groene stickers
“Daarnaast zie je ook nog vaak groene
stickers achterop een vrachtauto. Daarin staat een letter en deze
stickers hebben betrekking op het milieu. De letter L is voor
Oostenrijk, waar de zwaarste vrachtauto’s ‘s nachts alleen de
snelweg op mogen als ze extra stil zijn. Deze categorie geluidsarme
vrachtauto’s wordt dus aangeduid met een L. Een S wijst erop dat de
betreffende truck een vergunning heeft omdat hij aan een bepaalde
norm voldoet voor stille en schone vrachtauto’s. En dan is er nog
de letter G. Die G duidt op geluidsarm en is alleen voor Duitsland in
gebruik”, besluit Schenk.