De nieuwe sociale netwerksite is exclusief, ziet er gelikt uit en het allerbelangrijkste: de site bevat (vooralsnog) geen
advertenties. Zou het dan toch een nieuw sociaal medium lukken om serieus de strijd aan te gaan met Facebook? De eerste berichten zijn in ieder geval veelbelovend. De naam van de site zingt flink rond op sociale media en Ello krijgt 27.000 aanvragen per uur. De oprichter is de Amerikaanse grafisch vormgever Paul Budnitz. Hij vertelt: 'Ello verkoopt geen gebruikersgegevens en heeft geen advertenties. Gebruikers hoeven dus hun echte naam niet op te
geven. Je kan zijn wie je wilt'. Ello was in eerste instantie gemaakt voor en door 'kunstenaars en ontwerpers'. Maar 'vanwege de grote belangstelling is een versie voor het grote publiek ontworpen'. De basisversie van Ello is gratis. Alleen voor nieuwe features moet worden betaald. Nieuwe gebruikers kunnen zich nu nog alleen op Ello registreren als ze daarvoor uitgenodigd worden. Ello combineert het beste van Facebook en Twitter. Zo lijkt de 'Friends'-lijst veel op de newsfeed van Facebook, maar dan met de @-gebruikersnamen van Twitter. In het zogenoemde Ello-manifest keert de site zich nadrukkelijk af van Facebook met teksten als: 'Jouw sociale netwerk is eigendom van adverteerders.' Ello gelooft nog dat het anders kan en sluit af met: 'Jij bent geen product'.