Volgens Bloomberg is het in de VS al een ingeburgerd verschijnsel: etalagepoppen waar jij niet alleen naar kunt kijken, maar die ook jou bekijken. Ze zijn allereerst bedacht als beveiliging achter de stralende plastic glimlach kan een camera zitten, die toezicht houdt en dieven betrapt. Maar
winkels in het duurdere segment gebruiken ook de EyeSee van de Italiaanse fabrikant Almax SpA om koopgedrag te bestuderen. Net als in een onlineshop kun je met Eyesee het klantengedrag in je winkel analyseren. Waar kijken
klanten eerst naar, hoe is hun route, wat gebeurt er voor de aankoopbeslissing. Want als je dat weet, dan kun je dat beïnvloeden, zodat klanten meer bij je kopen. De etalagepop is uitgerust met een camera met gezichtsherkenning, die leeftijd, geslacht en ras van de voorbijganger kan zien. Op die manier kunnen aanbiedingen effectiever worden gemaakt en de route door de zaak aanlokkelijker. Kijk dus uit met etalagepoppen: misschien kijken ze terug.