Chinezen lijken altijd alles makkelijk te kunnen kopiëren van westerse bedrijven. Afgelopen decennia zijn tal van producten door de Chinese industrie gekopieerd en geïmiteerd. Al enkele jaren doen de chinezen pogingen om een commercieel
vliegtuig te produceren dat de concurrentie moet aangaan met toestellen van Boeing en Airbus. De introductie van het Chinese verkeersvliegtuig Comac ARJ21 laat echter telkens op zich wachten. Aanvankelijk had in 2007 het eerste vliegtuig moeten
vliegen maar nu wordt het eerste vliegtuig in 2014 verwacht. Sinds 2002 is het bedrijf Comac met de ontwikkeling bezig. De problemen in de ontwikkeling liggen voornamelijk in de uitgebreide veiligheidstesten waar vliegtuigen aan moeten voldoen om internationaal in de diverse landen te mogen vliegen. De weinig vernieuwende ARJ21 krijgt negentig stoelen, voornamelijk geschikt dus voor korte binnenlandse vluchten. Dit is in China een enorme groeimarkt. Het vliegtuig is nadrukkelijk ook voor de internationale markt bedoeld en dus niet alleen een product voor de binnenlandse markt. Een attente lezer gaf aan dat dit niet de eerste keer is dat de Chinezen de vliegtuigindustrie betreden. Al eerder ontwikkelden zij de y-10. Dit project resulteerde na 10 jaar ontwikkeling uiteindelijk wel in een werkend prototype maar niet in een bloeiende Chinese vliegtuigindustrie omdat de eigen Chinese autoriteiten de modernere en betrouwbaardere westerse vliegtuigen prefereerden.