Tijdens de Amerikaanse verkiezingen vorig jaar werd er op Facebook zes keer vaker geklikt op nepnieuws dan op andere berichtgeving.
Dat blijkt uit onderzoek van New York University en de Université Grenoble Alpes, een van de grootste studies naar het onderwerp tot nu toe. Dat vooral rechtse mensen gevoelig zijn voor desinformatie is een misvatting. Zowel berichten van rechtse nieuwssites zoals Breitbart als die van bijvoorbeeld het linkse Occupy Democrats konden op veel likes rekenen.
De fake berichten kregen gemiddeld zes keer zoveel likes, deelacties en andere interactie als berichtgeving van de reguliere media. Kanttekening is wel dat enkel is onderzocht wat mensen doen met berichten die toch al op hun Facebook-pagina verschijnen. Er is niet gekeken naar wat voor berichten er überhaupt worden getoond.
Vooral tijdens de Amerikaanse verkiezingen vorig jaar circuleerde er veel desinformatie op sociale media. Platforms als Facebook proberen de berichtgeving wel te weren, maar het blijkt lastig om het kaf van het koren te scheiden.
Voor lezers is het ook moeilijk om nep van echt te onderscheiden. Onderzoek wijst zelfs uit dat wie dénkt heel goed te zijn in het herkennen van fake news er het vaakst naast zit.
Bron(nen): The Washington Post RTL Nieuws