Als je ontdekt dat de olijven op zijn, of de hagelslag, laat je dan alles waarmee je bezig bent uit je handen vallen om naar de winkel te gaan om olijven te halen? En ga je een uur later weer als ook de peper op blijkt? Natuurlijk niet. Dat kost onwijs veel tijd en ook benzine. Je spaart je wensen op, je maakt een boodschappenlijstje en je gaat hooguit eenmaal per dag naar de AH. Met mail en Facebook handelen we anders. Telkens als er een berichtje komt en we horen of zien dat er iets nieuws is op Facebook of een nieuwe mail, dan staken veel van ons de taken waar we mee bezig zijn en gaan de berichten lezen. Maar ook dat gedrag kost iets. Het kost met name aandacht. Als je een boek aan het lezen bent, of een rapport, dan duurt het vele minuten om je concentratie weer terug te vinden na een onderbreking. Er is onderzoek dat aan lijkt te tonen dat het IQ van mensen die zich steeds van hun taken laten afleiden 10 punten omlaag schiet. Niet verstandig dus. Maar wat dan wel? Het beste is - schrijft Harvard Business Review - om de verleiding uit te bannen. Sluit je mailprogramma af, zorg dat Facebook geen signalen geeft en spreek met jezelf af dat je - bijvoorbeeld - drie keer per werkdag kijkt: om 11 uur, om 13 uur en om 15 uur. In je vrije tijd kan je vaker kijken. Wat in ieder geval niet werkt is mail en Facebook aanlaten staan en op wilskracht zorgen dat je niet gaat kijken. Dat is zoiets als lijnen in een taartjeswinkel.
Bron(nen): Harvard Business Review