Leren muziek maken, kan de taalvaardigheid van kinderen in achterstandswijken verbeteren. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek. Na een jaar vijf uur per week muziekles was het leesniveau van negen- en tienjarige kinderen gelijk gebleven, terwijl de kinderen zonder muziekles achteruit waren gegaan, iets wat vaker gebeurt bij kinderen uit arme gezinnen. Een andere groep die leerde musiceren werd beter in het verwerken van geluiden en taal. Honderden kinderen van scholen in arme wijken in Chicago en Los Angeles deden mee aan het onderzoek. 'We hebben ontdekt dat muziekles het zenuwstelsel verandert en het leervermogen verbetert,' zegt dr. Nina Kraus van Northwestern University. Eerder al toonde ze aan dat muziekles concentratie, geheugen en focus van kinderen in de klas verbeterde. Maar tot nu toe was het onderzoek niet gericht op arme kinderen. Kinderen die opgroeien in armere gebieden met lager opgeleide moeders hebben vaak een kleinere woordenschat, omdat ze minder goed geleerd hebben een link te leggen tussen geluid en de betekenis daarvan. Volgens dr. Kraus scherpt muziek het vermogen van het zenuwstelsel om geluid om te zetten in betekenisvolle woorden.
Bron(nen): BBC