Het is niet dat we het niet al wisten, maar de Nebraska-Lincoln universiteit heeft het zeer minutieus onderzocht met eyetracking-apparatuur: de blikken van mannen naar
vrouwen blijven lang hangen op het lichaam. Want wat blijkt, mannen
kijken langer naar de borsten, taille en heupen van een vrouw, dan naar haar gezicht. Sociaal psychologe Sarah Gervais: "We leven in een cultuur waarin we vrouwen constant als objecten zien. Op televisie en in de media, maar ook in het dagelijkse leven. Tot nu toe hadden we geen bewijs van het objectiveren, alleen de verhalen van vrouwen. Maar nu is er wel bewijs." En niet alleen mannen doen het, vrouwen ook. 29 vrouwen en 36 mannen kregen een eyetracking-apparaat op dat op de milliseconde kon registreren waar de ogen zich op richtten. Ze keken naar dunne, rondere en gemiddelde vrouwen. Beide seksen focusten vooral op de borsten, taille en heupen, en hoe groter de borsten, hoe slanker de taille en hoe breder de heupen, hoe langer de blik. "De verklaring ligt wellicht ook gedeeltelijk bij de evolutie. Mannen zijn misschien aangetrokken tot gewelfde vrouwen om daar kinderen mee te krijgen, en vrouwen bekijken hun competitie," aldus Gervais. Het bleek ook dat mannen aan wie was gevraagd meer op de gezichten van de vrouwen te letten en op haar persoonlijkheid, meer positieve karaktertrekken toeschreven aan de vrouwen met grotere borsten en slankere tailles. Volgens andere onderzoekers zijn de bevindingen interessant omdat er voorheen vooral aandacht besteed is aan het objectiveren van jezelf en niet zozeer aan het objectiveren van anderen. En er was al wat onderzoek gedaan, maar via vragenlijsten, wat per definitie subjectief is. "Je kunt onbewuste oogbewegingen niet tegenhouden - ogen liegen niet."