Dyslexie is een veel voorkomende leerstoornis die invloed heeft op de lees- en schrijfvaardigheden van mensen. Hoewel het een bekende aandoening is, bestaan er nog steeds
veel misvattingen over dyslexie. Laten we eens kijken naar zeven veelvoorkomende misverstanden en de feiten erover.
1. Mensen met dyslexie zijn lui en moeten beter hun best doen
Dit is een hardnekkig misverstand. Mensen met
dyslexie werken juist erg hard, maar de gebruikelijke manier van leesonderwijs is voor hen vaak niet voldoende. Ze hebben een andere, intensievere aanpak nodig om te leren lezen en schrijven. Het is niet een kwestie van niet willen, maar van andere behoeften hebben.
2. Dyslexie is een teken van lage intelligentie
Niets is minder waar. Dyslexie heeft niets te maken met iemands intelligentie. Er zijn veel succesvolle mensen met dyslexie, zoals Richard Branson, Delia Smith en Tom Cruise. Dyslexie beïnvloedt vooral de lees- en schrijfvaardigheden, maar heeft geen invloed op het algemene intellect.
3. Je moet wachten tot kinderen ouder zijn om ze te screenen op dyslexie
Vroege signalering van dyslexie is juist belangrijk. Hoe eerder dyslexie wordt vastgesteld, hoe beter de interventies kunnen worden ingezet om kinderen te helpen met lezen en schrijven. De meeste staten in de VS screenen kinderen al op 5-jarige leeftijd.
4. Dyslectische mensen hebben veel ondersteuning nodig op school
Hoewel extra ondersteuning soms nodig is, kunnen kleine aanpassingen in de manier van lesgeven al een groot verschil maken. Hulpmiddelen zoals spraakherkenningssoftware kunnen dyslectische leerlingen ook enorm helpen.
5. Dyslectische mensen zijn creatiever
Dit is een mythe, hoewel een groter deel van dyslectische leerlingen inderdaad beter presteert in kunstvakken. Maar dit komt waarschijnlijk doordat ze minder gemotiveerd zijn voor traditionele academische vakken en hun creatieve talenten meer ontwikkelen.
6. Volwassenen met dyslexie zullen worstelen in het hoger onderwijs
Universiteiten en hogescholen zijn juist goed voorbereid op het ondersteunen van dyslectische studenten. Er zijn speciale diensten voor studenten met een functiebeperking of leerstoornis, waar zij hulpmiddelen en aanpassingen kunnen krijgen.
7. Studenten zoeken een dyslexiediagnose om extra tentamentijd te krijgen
Hoewel een diagnose inderdaad praktische voordelen kan opleveren, zoals extra tijd bij examens, is de psychologische impact minstens zo belangrijk. Een diagnose kan verklaringen bieden voor langdurige problemen en een positief effect hebben op het zelfvertrouwen. Het stelt mensen ook in staat om hun sterktes en uitdagingen beter te begrijpen.