Lady Gaga werd er al van beschuldigd dat ze aan de haal ging met de kostuums van performance kunstenaar Leigh Bowery, Madonna’s korset van Jean Paul Gaultier en de buitenissige hoeden van wijlen Isabella Blow (internationaal stijlicoon en moderedacteur). Nu beweert de New Yorkse multimedia kunstenaar Colette, die haar werk in de jaren '90 tentoonstelde in Guggenheim en MOCA L.A., dat Lady Gaga haar installatie
House of Olympia (foto boven) heeft nagebootst in haar Boudoir dat deel uitmaakt van Gaga’s workshop bij Barneys (foto onder).
Gaga’s Boudoir en Colette’s installatie hebben een lichte kleurstelling, bepaalde weefsels, gelijkaardig meubilair, het Victoriaanse thema en op een chaise longue liggende vrouwen gemeen. Colette maakt meestal - soms naakt - zelf deel uit van haar installatie.
Colette geeft toe dat er ook een belangrijk verschil is: het veelvuldig gebruik van gevlochten haar door Lady Gaga in plaats van zijden en satijnen ruches, waarmee de muren en plafonds van haar werk bedekte. Niet dat Colette dat als een verbetering ziet: 'Haar is niet het meest sensuele ding'.
Colette is echter niet verbitterd. 'Ik zie haar (Gaga) meer als een dochter of een opvolger dan als een vijand of concurrent,' zegt ze. Ze zou alleen graag haar naam genoemd willen zien. En het zou ook wel aardig zijn als Gaga ervoor zou zorgen dat ze een performance show mag presenteren in het MoMA, door die presentatie te sponsoren en ook een catalogus graag.