AMSTERDAM (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten voor "nepkortingen", in aanloop naar Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis. De toezichthouder ziet dat ondernemers online producten aanbieden waarbij het lijkt alsof de consument een korting krijgt. "Maar dat blijkt niet te kloppen."
Volgens de ACM maken veel ondernemers gebruik van 'van-voor'-aanbiedingen om de omvang van de korting voor consumenten te benadrukken. Hierbij worden vaak verschillende referentieprijzen genoemd. Zo wordt de lagere verkoopprijs vergeleken met de 'adviesprijs', 'fabrikantenprijs', 'normale' of 'originele' prijs. "Deze prijs staat in het aanbod doorgestreept of is van een kortingspercentage voorzien. Het lijkt dan alsof de ondernemer korting geeft op de eerder genoemde prijs, terwijl dat niet het geval is, omdat hij die prijs nooit heeft gerekend", zegt de ACM.
De ondernemer mag alleen een 'van-voor'-aanbieding doen als hij de doorgestreepte prijs in de afgelopen dertig dagen ook echt heeft gerekend.