De Duitse regering gaat er de komende weken alles aan doen om de verhoging van de importheffing teniet te doen of in ieder geval te verzachten, schrijft Bloomberg. “Duitse autofabrikanten zitten er gewoon niet op te wachten”, zegt Noud Broekhof, maker van het BNR-programma Mobility.
Onze oosterburen waren al langer kritisch op het EU-plan. “Ze hechten echt belang aan vrije handel, omdat ze auto's verkopen in China, maar ook daar bouwen. Die auto's komen dan weer naar Europa, waar je opnieuw heffingen over betaalt.”
Volgens Broekhof 'vergeten sommigen dat de hogere tarieven boven op de oude heffing van 10 procent komt'. Er gaat volgens de plannen binnenkort tot 48 procent belasting geheven worden aan de Europese buitengrens op elektrische auto's uit China. De fabrikant SAIC Motor, bekend van het automerk MG, valt bijvoorbeeld in deze hoogste categorie.
Volvo, dat grotendeels in handen is van het Chinese Zhejiang Geely, maakte eind vorige week bekend een deel van haar productie naar België te verplaatsen om zo vooruit te lopen op de beslissing van de Europese Commissie.
De Duitsers zijn 'vooral bang voor de tegenreactie van de Chinese overheid', legt Broekhof uit. Volgens een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken gaan de tarieven 'in tegen de internationale handelsregels en schaadt het de economische en commerciële samenwerking tussen China en de EU'. Het is nog wachten op bericht van een officiële tegenreactie.
Duitsland ziet in de komende weken nog ruimte om te onderhandelen, ook omdat China nog geen concrete tegenmaatregelen heeft genomen. De deadline voor Duitsland om verandering in de plannen van de Europese Commissie te bewerkstelligen is 4 juli. Bloomberg meldt dat ambtenaren in Berlijn 'optimistisch zijn' dat ze een oplossing kunnen vinden met China en 'bondgenoten binnen het blok'.