De Duitse regering gaat er de komende
weken alles aan doen om de verhoging van de importheffing teniet te
doen of in ieder geval te verzachten, schrijft Bloomberg. “Duitse
autofabrikanten zitten er gewoon niet op te wachten”,
zegt Noud
Broekhof, maker van het BNR-programma Mobility.
Onze oosterburen waren al langer
kritisch op het EU-plan. “Ze hechten echt belang aan vrije handel,
omdat ze auto's verkopen in China, maar ook daar bouwen. Die auto's
komen dan weer naar Europa, waar je opnieuw heffingen over betaalt.”
48 procent
Volgens Broekhof 'vergeten sommigen dat
de hogere tarieven boven op de oude heffing van 10 procent komt'. Er
gaat volgens de plannen binnenkort tot 48 procent belasting geheven
worden aan de Europese buitengrens op elektrische auto's uit China.
De fabrikant SAIC Motor, bekend van het automerk MG, valt
bijvoorbeeld in deze hoogste categorie.
Volvo zet fabriek neer in België
Volvo, dat grotendeels in handen is van
het Chinese Zhejiang Geely, maakte eind vorige week bekend een deel
van haar productie naar België te verplaatsen om zo vooruit te lopen
op de beslissing van de Europese Commissie.
Kans op handelsoorlog
De Duitsers zijn 'vooral bang voor de
tegenreactie van de Chinese overheid', legt Broekhof uit. Volgens een
woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken gaan
de tarieven 'in tegen de internationale handelsregels en schaadt het
de economische en commerciële samenwerking tussen China en de EU'.
Het is nog wachten op bericht van een officiële tegenreactie.
Ruimte voor onderhandeling
Duitsland ziet in de komende weken nog
ruimte om te onderhandelen, ook omdat China nog geen concrete
tegenmaatregelen heeft genomen. De deadline voor Duitsland om
verandering in de plannen van de Europese Commissie te
bewerkstelligen is 4 juli. Bloomberg meldt dat ambtenaren in Berlijn
'optimistisch zijn' dat ze een oplossing kunnen vinden met China en
'bondgenoten binnen het blok'.